ကရင္ႏွင္႔ဖားစည္


ကရင္မ်ဳိးႏြယ္စုတိုင္း ဖားစည္ကို အျမတ္တႏုိး တန္ဖိုးထားၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဖားစည္၏သမိုင္းေၾကာင္းရပ္မ်ား၊ အယူအဆႏွင္႔ အသံုးျပဳပံု၊ အေလ႔အထမ်ားကား မတူညီၾကပါ။

ကၽြန္ေတာ္သည္ ရွစ္ဆယ္ေက်ာ္ သက္ရွိသူတစ္ေယာက္ပါ။ ငယ္စဥ္ကတည္းက ဖားစည္သံတညံညံျမည္ဟီးသည္႔ ေတာင္ငူေဒသမွျဖစ္ပါသည္။ ၁၉၂၀ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းႏွင္႔ ၁၉၃၀ ခုႏွစ္အလယ္ထိ လူမွန္းသူမွန္းသိလာသည္႔အခ်ိန္တြင္ ေတာင္ငူတ၀ိုက္ တာ၀ါကရင္မ်ား စုရုံးေနထိုင္သည္႔ရပ္ကြက္၊ ရပ္ရြာမ်ားမွာ ၿမိဳ႔ႀကီး၊ ေလာကုတၱရာ၊ အစၥတု၊ ကသဲစု၊ အင္း၀ိုင္း၊ သာယာကုန္းႏွင္႔ မိုးေကာင္းကင္တို႔ျဖစ္ၾကပါသည္။ ၎ရြာႏွင္႔ ရပ္ကြက္မ်ားတြင္ အိမ္ႀကီးအိမ္ေကာင္းတိုင္းလိုလို ဖားစည္အနည္းဆံုးတစ္လံုးစီ ရွိခဲ႔ၾကသည္။ အခ်ဳိ႔ေသာ သစ္ေခါင္းဆင္ပိုင္အိမ္မ်ားတြင္ ဖားစည္မ်ားကို ဆင္စြယ္ႏွစ္ေခ်ာင္းၾကား ထားၾကသည္။ တစ္လံုးထက္မကထားေသာအိမ္မ်ားလည္း ရွိၾကသည္။ ဤကဲ႔သို႔ေသာ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ ႀကီးျပင္းလာရေသာ ကၽြန္ေတာ္မွာ ဖားစည္ႏွင္႔ကရင္ ခြဲျခား၍မရ၊ ဒြန္တြဲလ်က္ရွိသည္ကို မသိစိတ္ထဲစြဲၿမဲလာရျခင္းမွာ မဆန္းေတာ႔ပါ။ ဖားစည္ကို မည္သို႔မည္ပံု အသံုးျပဳျခင္းကိုကား မသိရွိ နားမလည္ေသးပါ။

၁၉၃၄-၃၅ ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ ပေဒါင္အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးႏွစ္ဦးသည္ အိမ္သို႔ေရာက္ရွိလာခဲ႔ပါသည္။ လူႀကီးမိဘမ်ား ေျပာဆိုခ်က္အရ ၎တို႔မွာ ဘိလပ္(အဂၤလန္) သို႔သြားေရာက္ၿပီး ပေဒါင္(ကယန္း) လည္ပင္းရွည္အမ်ဳိးသမီးကို ဆက္ကပ္(Circus) ပြဲတြင္ လူထူးလူဆန္းအျဖစ္ သြားေရာက္ျပသရန္ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္၏အဘ ဦးဖဲအား လာေရာက္၍ဂါရ၀ျပဳၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ၎ပေဒါင္ဇနီးေမာင္ႏွံႏွစ္ဦးက ရုိးရာအကမ်ားျပသၾကရာတြင္ ကၽြန္တို႔အိမ္တြင္ ထားရွိေသာဖားစည္ႀကီးကို ပေဒါင္အမ်ဳိးသားကတီးျပ သီခ်င္းစံုတြဲ ဆိုခဲ႔ၾကသည္။ ၎သံစဥ္အလိုက္ အမ်ဳိးသမီးက ဟန္ခ်က္ညီညီ ေျခလွမ္းျဖင္႔ ဖားစည္ကိုလွည္႔ကာ ရုိးရုိးေလး ကျပသီဆိုသြားခဲ႔ၾကပါသည္။ ဖားစည္ကိုတီးရေသာ အမ်ဳိးသားမွာ တစ္ဖက္က ဖားစည္၏မ်က္ႏွာျပင္ကို လက္ယာလက္တြင္ ကိုင္ေဆာင္ထားသည္႔ တီးခတ္ရန္ျပဳျပင္ထားေသာ လက္ကိုင္တံျဖင္႔တီးၿပီး လက္၀ဲလက္မွ ၀ါးျခမ္းစႏွစ္ေခ်ာင္းကို ဖားစည္၏ကိုယ္ထည္ေပၚတြင္ စည္းခ်က္ညီညီရုိက္ခတ္ေပး၍ ပါးစပ္မွလည္းရုိးရာေတးကို သီဆိုၾကပါသည္။ ဤပထမဦးဆံုး အဆို၊ အက၊ အတီးတြင္ ဖားစည္အားအသံုးျပဳသည္႔ပံုကို ေတြ႔ရွိခဲ႔ရ၍ တစ္သက္လံုးမေမ႔ႏုိင္ခဲ႔ပါ။ ေနာက္ႏွစ္ႏွစ္အၾကာတြင္ ထိုသူႏွစ္ဦးေရာက္လာျပန္ၿပီး အဖန္တလဲလဲ အဘဦးဖဲကို ဂါရ၀ျပဳၾကျပန္သည္။ ေနာက္ၾကားသိရသည္မွာ ၎တို႔ႏွစ္ဦးသည္ မိမိတို႔၏ဌာေနကို ျပန္ေရာက္ၾကေသာအခါ လက္ထပ္ထိမ္းျမားၾကၿပီး အိုးအိမ္တည္ေထာင္ၾကေလသည္။

ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ဖားစည္မ်ားကို ေပ်ာ္ျမဴးစြာတီးခတ္သံၾကားရၿပီး ေတြ႔ျမင္ရသည္မွာ ေတာင္ငူၿမိဳ႔တြင္က်င္းပေသာ ပထမအႀကိမ္ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ဖားစည္ရွိသည္႔ အိမ္တိုင္းႏွင္႔ ဗဟိုခန္းမျပဳလုပ္ထားသည္႔ ပကူးေက်ာင္းတြင္ ဖားစည္မ်ားတီးခတ္သံကို တညံညံၾကားခဲ႔ရပါသည္။ အလြန္တရာမွ ၾကည္ႏူးဖြယ္ရာျဖစ္ပါသည္။ ေနာက္ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ ေႏြဦးပိုင္းတြင္ သံေတာင္ႀကီး၊ လိပ္သို၊ ကရင္ေခ်ာင္းသို႔ ေျခလ်င္ခရီးထြက္ရာ ေတာင္ေပၚေက်းရြာမ်ားမွ ညေနခ်မ္းအခ်ိန္တြင္ ျမည္ဟီးလာေသာ ဖားစည္သံမ်ားကို ၾကားရျပန္သည္။ ေအးခ်မ္းသာယာမႈ၊ ေပ်ာ္ရႊင္မႈကိုေဖာ္ေဆာင္ေသာ လကၡဏာမ်ားသာျဖစ္ပါသည္။ မဂၤလာေဆာင္သည္႔အခါ အလွဴပြဲလုပ္သည္႔အခါ၊ စပါးရိတ္သိမ္းၿပီး ေက်းရြာစပါးက်ီသို႔ ပို႔ေဆာင္ၿပီးေသာအခါ၊ သစ္ေခါင္းမ်ား သစ္လုပ္ငန္းၿပီးစီး၍ ေခ်ာေခ်ာေမာေမာ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ အိမ္သို႔ျပန္ေရာက္ၾကသည္႔အခါမ်ားတြင္ ပြဲခံၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။

၁၉၄၂-၄၅ ခုႏွစ္ စစ္တြင္းကာလမ်ားတြင္ကား ဖားစည္သံ တိတ္ဆိတ္သြားျပန္သည္။ ေက်းရြာမ်ားတြင္ ဖားစည္မ်ားဖုန္တက္၍ ဆိတ္ၿငိမ္သြားခဲ႔ရပါသည္။ တစ္ဖန္ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ကုန္ပိုင္းေလာက္တြင္ စစ္ႀကီးၿပီးဆံုးၿပီး ဖက္ဆစ္၀ါဒီမ်ား က်ဆံုးသည္ႏွင္႔တစ္ၿပိဳင္တည္း ဖားစည္သံမ်ား ေပၚထြက္လာျပန္ခဲ႔သည္။ လြတ္လပ္ေရးရရွိသည္႔အခ်ိန္ထိ ဖားစည္မ်ား အသံၿမိဳင္ဆိုင္ျမဴးၾကြၢၢၢ၍ ေနခဲ႔ၾကသည္။ ၎ေနာက္ ႏုိင္ငံေရးမေရရာ၊မတည္ၿငိမ္သည္႔ကာလ ျဖစ္ေပၚလာ၍ ဖားစည္သံမ်ားေမွးမွိန္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားရျပန္သည္။ အဆိတ္သုဥ္းဆံုးကာလမွာ ျပည္တြင္းစစ္ႏွင္႔ကရင္အေရး ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင္႔ ျပည္ေတာင္စုႀကီးကို အႀကီးက်ယ္ဆံုး အႏၱရာယ္ျပဳလႈပ္ရွားေနသည္႔အခ်ိန္ ျဖစ္ပါသည္။

သာဓကမွာ ေအာက္က်င္းကရင္ေက်းရြာမ်ားမွ ဖားစည္သံမေပၚထြက္လာေတာ႔ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဖာပြန္နယ္ သံလြင္ကမ္းနား၌ တည္ရွိေသာ ေက်ာက္ညွပ္ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းပ်က္တြင္ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္က ဖားစည္တစ္လံုးသည္ ေက်ာင္းပရ၀ုဏ္အတြင္း စင္ေပၚ၌ အမိုးမကာမရွိ သဘာ၀ေဘးဒဏ္ကို ဤအတိုင္း ငုတ္တုပ္ရင္ဆိုင္ကာရွိေနခဲ႔သည္။ ေတာင္ရုိးတစ္ေလွ်ာက္ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္း ကရင္နယ္၊ ပေဒါင္နယ္ (ကယား၊ ကယန္း) မွစ၍ ၾကာအင္းဆိပ္ႀကီး၊ ေတာင္ဘက္တနသၤာရီထိ ဖားစည္သံမ်ား တိတ္ဆိတ္ခဲ႔ျပန္ပါသည္။

ပို၍ဆိုးသည္မွာ ေနာက္တျဖည္းျဖည္း ကရင္ဖားစည္မ်ားသည္ တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ေစ်းေကာင္းရ၍ တိုင္းတစ္ပါးလက္သို႔ ေရာက္ရွိသြားၾကၿပီး အိမ္သံုးအလွပစၥည္းမ်ားသဖြယ္ႏွင္႔ အရက္ခြက္၊ စီးကရက္၊ ေဆးလိပ္တင္စရာစားပြဲမ်ားပမာ အသံုးျပဳခံဘ၀သို႔ ေရာက္ရွိသြားၾကရသည္။ ၁၉၇၀-၈၀ ခုႏွစ္တြင္ လူသူအေရာက္နည္းပါးေသာ ရုိးရာနတ္စားကရင္မ်ားႏွင္႔ ပရက္ (ကေယာ) တို႔ဌာန၌က်န္ရွိေနသည္ကို ေတြ႔ရွိခဲ႔ရသည္။ ၎ရုိးရာနတ္စားတို႔မွာ ဖားစည္ကို ရုိးရာ၀ါးပတၱလားႏွင္႔ယွဥ္တီးၿပီး ပရက္ (ကေယာ) တို႔မွာေတာ႔ ခုႏွစ္လံုးမွ်ေသာ ဖားစည္မ်ားကိုယွဥ္ၿပီး ႀကီးစဥ္ငယ္လိုက္သံစဥ္အတိုင္း ေတးျဖစ္ေအာင္တီးခတ္သီဆိုၾကပါသည္။

ကရင္ႏွင္႔ဖားစည္မွာ ဖြားဖက္ေတာ္ျဖစ္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာသည္႔အသြင္ကို အျမဲေဆာင္သည္႔အရာ၀တၳဳျဖစ္သည္႔အေလွ်ာက္ ဖားစည္သံတညံညံျဖင္႔ ျမည္ဟီးေနသည္႔ ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာ၍ စည္းလံုးညီညြတ္ၿပီး တိုးတက္ခိုင္ျမဲသည္႔ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးမွ ဖားစည္သံမ်ားႏွင္႔ ႀကိဳဆိုၾကပါစို႔။ (စအိုင္ဆူး)

0 comments: