မန္းေစာဘု (သို႔မဟုတ္) ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမီးရွဴးတန္ေဆာင္
ငယ္စဥ္ဘ၀
ေနာင္အခါတြင္ ဖူးမန္းေစာဘု ဟူ၍ အမည္ထင္ရွားမည္႔ ဖူးေစာဘုသည္ ေျမာင္းျမၿမိဳ႔နယ္ တံခြန္တိုင္ေက်းရြာေန မိခင္ဖီးေနာ္ခါႏွင္႔ ဖခင္ဖူးသူးေတးတို႔မွ ၁၉၀၀ ျပည္႔ႏွစ္၊ မတ္လ (၁၆) ရက္ေန႔တြင္ ေမြးဖြားလာသည္။ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမ (၇) ဦးရွိရာ ယင္းတို႔၏အမည္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္။
(၁) ဖူးေစာသာခင္
(၂) ဖူးေစာသာရင္
(၃) ဖီးေနာ္မယ္ညိဳ
(၄) ဖူးေစာဘု
(၅) ဖူးေစာဖိုးၿမိဳင္
(၆) ဖူးေစာဖိုးခ်စ္
(၇) ဖူးေစာခ်စ္ေတး
ဖူးေစာဘု၏ ပံုပန္းသဏၭန္မွာ ပိန္ပိန္ပါးပါးႏွင္႔ ေမးေစ႔တြင္မွဲ႔ရွိၿပီး ထိုမွဲ႔တြင္ အေမြးေပါက္လ်က္ ထူးျခားခန္႔ျငားေစသည္။
ပညာရွာမီွးခ်ိန္ကာလ
ဖူးေစာဘုသည္ အဂၤလိပ္တို႔အုပ္ခ်ဳဳပ္သည္႔ကာလတြင္ ဖြားျမင္လာသူျဖစ္သည္႔အေလွ်ာက္ ထိုေခတ္ကာလရွိ ပညာအဆင္႔ေလးဆင္႔ကို ေက်ာင္းငါးေက်ာင္းတြင္ တက္ေရာက္သင္ယူခဲ႔ရသည္။
(၁) မူလတန္းပညာကို တံခြန္တိုင္ေက်းရြာ မူလတန္းေက်ာင္းတြင္ သင္ယူခဲ႔သည္။
(၂) အလယ္တန္းပညာကို ေျမာင္းျမၿမိဳ႔ရွိ အလယ္တန္းေက်ာင္းတြင္ သင္ယူခဲ႔သည္။
(၃) အထက္တန္းပညာကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႔ရွိ ကူရွင္အထက္တန္းေက်ာင္း (United Christian High School) တြင္ သင္ယူခဲ႔သည္။
(၄) တကၠသိုလ္ပညာ (I.Sc) ကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႔ရွိ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္တြင္ တက္ေရာက္သင္ယူခဲ႔သည္။
(၅) တကၠသိုလ္ပညာ (B.Com) ဘြဲ႔ကို အိႏၵိယႏုိင္ငံ၊ ကာလကတၱားတကၠသိုလ္တြင္ သြားေရာက္သင္ယူခဲ႔သည္။
ထိုေခတ္ကာလ၌ အိႏၵိယႏုိင္ငံႏွင္႔ ျမန္မာႏုိင္ငံတို႔သည္ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳဳပ္မႈေအာက္တြင္ရွိသျဖင္႔ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္မွ ဥပစာသိပၸံ (I.Sc) ေအာင္သည္ႏွင္႔ ကာလကတၱားတကၠသိုလ္သို႔ ၀ါဏိစ၀ိဇၨာဘြဲ႔ (B.Com) ကို သြားေရာက္သင္ယူႏုိင္ခဲ႔သည္။ ၁၉၂၈ ခုႏွစ္တြင္ B.Com စာေမးပြဲကို ေျဖဆိုေအာင္ျမင္ခဲ႔ေသာ္လည္း ထိုႏွစ္မ်ားတြင္ ကမၻာ႔စီးပြားေရးကပ္ ဆိုက္ေရာက္သျဖင္႔ မိဘမ်ား၏ ေငြေၾကးအက်ပ္အတည္းေၾကာင္႔ႏွင္႔ စာတမ္းျပဳစုရန္စရိတ္ကလည္း ႀကီးမားလြန္းသျဖင္႔ ဘြဲ႔မယူႏုိင္ခဲ႔ပါ။
အိမ္ေထာင္ေရး
ဖခင္ျဖစ္သူ ဖူးသူးေတးသည္ သားသမီးတို႔ပညာေရးခရီးဆက္ႏုိင္ရန္အတြက္ ေျမာင္းျမၿမိဳ႔၊ ေရႊဒါးကုန္းရပ္ကြက္တြင္ အိမ္တစ္ေဆာင္ေဆာက္လ်က္ ပညာသင္ေစခဲ႔သည္။ ဖူးေစာဘုလည္း ေျမာင္းျမၿမိဳ႔တြင္ ပညာသင္ၾကားစဥ္ ABM Girl's School မွ ဆရာမေနာ္ဂ်ဴးေစႏွင္႔ ေရစက္ဆံု၍ ခ်စ္သူတို႔ဘ၀ေရာက္ရွိခဲ႔သည္။ ရပ္ေ၀းေဒသတြင္ အထက္တန္းပညာ၊ တကၠသိုလ္ပညာသင္ယူခ်ိန္ကာလအတြင္း သူတို႔ႏွစ္ဦး၏အခ်စ္သည္ အခ်စ္စစ္အခ်စ္မွန္ျဖင္႔ သစၥာရွိရွိေနခဲ႔ၾကသည္။ အိႏၵိယႏုိင္ငံမွ ျပန္လည္ေရာက္ရွိၿပီး ၁၉၂၉ ခုႏွတြင္ ဟသၤာသခရိုင္၊ အင္းရဲကၽြန္းရြာတြင္ တင္႔တယ္စြာ လက္ထပ္ထိမ္းျမားၾကသည္။ ထြန္းကားလာေသာ သားသမီးရတနာမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္သည္။
(၁) ေနာ္ေဖာေဖာ (Baby Doll)
(၂) ေနာ္လယ္ေဖာ
(၃) ေနာ္ထီးေဖာ
(၄)ေနာ္ခလယ္ေဖာ
ဇနီးျဖစ္သူ ဆရာမေနာ္ဂ်ဴးေစသည္ ေနာက္ဆံုးသမီးငယ္ ဖြားျမင္ၿပီးေနာက္ မီးယပ္ေရာဂါျဖင္႔ ၁၉၃၇ ခုႏွစ္တြင္ ကြယ္လြန္ရွာသည္။
၁၉၄၁ ခုႏွစ္တြင္ ႏွစ္ဖက္ေသာမိဘမ်ား၏ စီစဥ္ေပးခ်က္အရ ဖူးလူးတာႏွင္႔ ဖီးေနာ္ေဘးတို႔၏ သမီးျဖစ္သူ ေနာ္မူခင္ႏွင္႔ ဒုတိယအိမ္ေထာင္ကို ထူေထာင္ခဲ႔သည္။ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ (၂) ရက္ေန႔တြင္ သမီးတစ္ဦးထြန္းကားလာရာ ထိုသမီးကို ေနာ္ထူးေရေဖာဟု အမည္ေပးခဲ႔သည္။
ဘ၀ခရီး
ဖူးေစာဘု၏ ေလာကအသက္တာ (၅၂) ႏွစ္အတြင္း ေခတ္ေလးေခတ္ကို ျဖတ္သန္းခဲ႔ရသည္။ ၎တို႔မွာ ....
(၁) ၁၉၀၀ ျပည္႔ႏွစ္ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္အထိ အဂၤလိပ္အစိုးရ အုပ္ခ်ဳဳပ္ေသာကာလ၊
(၂) ၁၉၄၂ ခုႏွစ္မွ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္အထိ ဂ်ပန္တို႔အုပ္ခ်ဳဳပ္ေသာကာလ၊
(၃) ၁၉၄၅ ခုႏွစ္မွ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္အထိ အဂၤလိပ္စစ္တပ္ျပန္လည္၀င္ေရာက္လာၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေသာေခတ္ကာလ၊ ဤကာလတြင္ ျမန္မာေခါင္းေဆာင္မ်ားအေနႏွင္႔ လြတ္လပ္ေရးရရွိရန္ ႀကိဳးပမ္းေသာကာလလည္းျဖစ္သည္။
(၄) ၁၉၄၈ ခုႏွစ္မွ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလအထိ လြတ္လပ္ေရးရရွိၿပီး ႏုိင္ငံသားအစိုးရအုပ္ခ်ဳဳပ္ေသာကာလျဖစ္သည္။
ဖူးေစာဘုအေနႏွင္႔ ကာလကတၱားတကၠသိုလ္မွ ျပန္လည္ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ တိုင္းျပည္ႏွင္႔လူမ်ဳိးအတြက္ စြမ္းစြမ္းတမံေဆာင္ရြက္မႈမ်ားသည္ အံ႔မခန္း ေက်းဇူးႀကီးမားလွသျဖင္႔ ေမ႔မရေလာက္ေသာ ဘ၀အသက္တာျဖစ္ပါေၾကာင္း သံုးသပ္ႏုိင္ပါသည္။
အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း
ဖူးေစာဘုသည္ B.com ပညာကို ဆည္းပူးရရွိခဲ႔ေသာ္လည္း ေနရင္းေဒသသို႔ ျပန္လည္ေရာက္ရွိေသာကာလသည္ စီးပြားေရးကပ္ကာလျဖစ္၍ စီးပြားေရးလုပ္ရန္ အေျခအေနမေပးခဲ႔ေပ။ ၁၉၂၈ ခုႏွစ္ႏွင္႔ ၁၉၂၉ ခုႏွစ္မ်ားသည္ ကမၻာ႔စီးပြားေရးကပ္၏ ဂယက္ရုိက္ခတ္မႈ၊ ဆန္စပါးေစ်းႏႈန္း အဆမတန္က်ဆင္းမႈေၾကာင္႔ ေတာင္သူလယ္သမားအတြက္ အတိဒုကၡေရာက္ခဲ႔သည္။
ထို ၁၉၂၉ ခုႏွစ္မွာပင္ ထား၀ယ္ခရုိင္ သတၱဳတြင္းလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ စာရင္းကိုင္အျဖစ္ လခစားအမႈထမ္းရန္ သြားေရာက္ေသာ္လည္း လုပ္ငန္းအဆင္မေျပသျဖင္႔ ထား၀ယ္ၿမိဳ႔ရွိ ေမာရုိးကရင္အထက္တန္းေက်ာင္းတြင္ ေက်ာင္းဆရာအျဖစ္၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္သည္။ ၁၉၃၀ ျပည္႔ႏွစ္တြင္ ဇနီးျဖစ္သူ ဆရာမေနာ္ဂ်ဴးေစသည္ ထား၀ယ္ၿမိဳ႔သို႔ေရာက္ရွိၿပီး ေက်ာင္းဆရာမအျဖစ္ အတူတကြလုပ္ကိုင္ၾကသည္။
၁၉၃၄ ခုႏွစ္တြင္ ေျမာင္းျမၿမိဳ႔သို႔ျပန္၍ ေထာ္ကလို႔ရွိ ကရင္အမ်ဳိးသားအဖြဲ႔ပိုင္ စပါးစက္တြင္ မန္ေနဂ်ာအျဖစ္ လုပ္ေဆာင္သည္။ စီမံခန္႔ခြဲေရးေကာင္းၿပီး စီးပြားေရးအျမင္ရွိမႈေၾကာင္႔ ေအာင္ျမင္မႈအထြတ္အထိပ္သို႔ ေရာက္ခဲ႔သည္။ ထိုသို႔ မန္ေနဂ်ာအျဖစ္ေဆာင္ရြက္ရင္း ကိုယ္စားလွယ္မ်ားခန္႔ထားၿပီး ရန္ကုန္ၿမိဳ႔၌ပင္ အေရာင္းကိုယ္စားလွယ္မ်ားရွိျခင္းေၾကာင္႔ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းကို ေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ခဲ႔သည္။ အထူးသျဖင္႔ ၁၉၃၇ ခုႏွစ္တြင္ စပါးေစ်း၊ ဆန္ေစ်းေကာင္းသျဖင္႔ စီးပြားေရး တစ္ဟုန္ထိုး တုိးတက္ခဲ႔သည္။
ဘ၀သက္တာတစ္ေလွ်ာက္ မွတ္သားဖြယ္ရာမ်ား
ဖူးေစာဘု၏ ဘ၀သက္တာကိုေလ႔လာရာ၁၌ မွတ္သားေလာက္ေသာအခ်က္မ်ားအနက္ အခ်ဳဳ႔ိကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ႔ရွိရပါသည္။
ရဲစြမ္းသတၱိႏွင္႔ျပည္႔၀ျခင္း
၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ ေမလ (၁၆) ရက္ေန႔တြင္ ဗမာ႔လြတ္လပ္ေရးတပ္မေတာ္ႏွင္႔ ဗမာ႔တပ္မေတာ္မွ ကရင္တပ္သားအခ်ဳဳိ႔နားလည္မႈလြဲမွား၍ အခင္းျဖစ္ပြားရာ၌ ဂ်ပန္စစ္ဗိုလ္အီႀကီးမားက်ဆံုးျခင္းကိစၥ စစ္ေဆးေမးျမန္းရန္ ဆင္႔ေခၚခ်က္ကို မည္သူမွ်ရင္မဆိုင္ရဲၾကေခ်။ ထိုအခါ ေစာဖိုးက်ားက ဖူးေစာဘုအမည္ကိုရည္ညြန္းသျဖင္႔ ဂ်ပန္စစ္တပ္တစ္စုသည္ ဖူးေစာဘုတစ္ဦးတည္းအား ဂ်ပန္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳဳပ္မီနာမီစူစကီး (ခ) ဗိုလ္မိုးႀကိဳးထံ ေခၚေဆာင္သြားပါသည္။ ဂ်ပန္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ဗိုလ္မိုးႀကိဳးက ဂ်ပန္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္က်ဆံုးျခင္းအတြက္ ေဒါသမီးေတာက္လ်က္ ေက်းရြာသားအားလံုးကို သတ္ပစ္မည္ဟု ႀကံဳး၀ါးေျပာဆိုသည္။ ဖူးေစာဘုက အမ်ဳဳိးမ်ဳိး ေဖ်ာင္းဖ်ေျပာဆိုေတာင္းပန္ေသာ္လည္း မရသျဖင္႔ ေနာက္ဆံုးတြင္ မိမိေက်းရြာရွိ ကေလးလူႀကီး မိန္းမသားမ်ားအား ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္စြာ သတ္ျဖတ္ျခင္းကို မိမိမျမင္လိုေၾကာင္းႏွင္႔ ထိုသို႔ျပဳမည္ဆိုလွ်င္ မိမိအားအရင္ခုတ္သတ္ရန္ သေဘၤာေပၚတြင္လည္ကိုစင္းေပးခဲ႔သည္။ ဂ်ပန္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳဳပ္လည္း ဖူးေစာဘု၏သတၱိကိုေတြ႔ရွိသျဖင္႔ စိတ္ေျပာင္းလဲသြားၿပီး ေနာက္ေန႔န့နက္ (၁၀း၀၀) နာရီတြင္ ေထာ္ကလို႔ဆန္စက္တြင္ ရြာသားမ်ားႏွင္႔ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးလိုေၾကာင္းေျပာၾကားၿပီ ညတြင္းခ်င္းျပန္ပို႔ေစသည္။ ေနာက္ေန႔ (၁၀း၀၀) နာရီအခ်ိန္တြင္ ဂ်ပန္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳဳပ္ (ဗိုလ္မိုးႀကိဳး) ေရာက္ရွိလာၿပီး ဖူးေစာဘု စုစည္းထားေသာ ေက်းရြာလူထုႏွင္႔ေတြ႔ဆံုၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကိုေျပလည္စြာ တည္ေဆာက္ႏုိင္ခဲ႔သည္။ ထိုေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ေစာေမာင္ေမာင္သန္း (စေကာေမာေလး) က စကားျပန္အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ႔သည္။
၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လဝက္တြင္ ေျမာင္းျမမွ ရဲ (၆) ဦးပါ အဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔သည္ တာဝန္အရအိမ္မဲၿမိဳ႔သို႔သြားရာ လမ္းတြင္ေပ်ာက္ဆံုးသြားျခင္းကိစၥအတြက္ စံုစမ္းရန္ မည္သည္႔တာဝန္ခံ တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ် မသြားရဲျဖစ္ေနသည္ကို ဖူးေစာဘုက မိမိသြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အဆိုျပဳသည္။ သို႔ေသာ္ လိုက္ပို႔မည္႔သူပင္မရွိ ျဖစ္ခဲ႔ရသည္။ ဖူးေစာဘုလည္း တစ္ဦးတည္း ေျခလ်င္ခရီးျဖင္႔စံုစမ္းရာ လမ္းခရီးတြင္ ဘာသတင္းမွ်မရဘဲ ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ အိမ္မဲၿမိဳ႔သို႔ ေခ်ာေခ်ာေမာေမာ ေရာက္ရွိသြားသည္။ ၿမိဳ႔သူၿမိဳ႔သားမ်ားက ဖူးေစာဘုကိုေတြ႔ရွိေသာအခါ အားရ၀မ္းသာစြာျဖင္႔ အေျခအေနေကာင္းသည္အထိေနထိုင္ရန္ ပန္ၾကားၾကသည္။ ဖူးေစာဘုလည္း ညအိပ္ၿပီး ေနာက္ေန႔တြင္ ၀တ္လံုေတာ္ရေစာဘဦးႀကီးႏွင္႔ ၀တ္လံုေတာ္ရေစာဗစ္တာဖိုးတို႔ ဂ်ပန္မီးသေဘၤာျဖင္႔ ေရာက္ရွိလာျပန္သျဖင္႔ ၿမိဳ႔သူၿမိဳ႔သားမ်ားလည္း အားတက္လာၾကသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ လမ္းခရီး၌ေပ်ာက္ဆံုးေသာ ရဲတပ္ဖြဲ႔၀င္ (၆) ဦးမွာ အသတ္ခံရေၾကာင္း သတင္းရရွိသျဖင္႔ လူသတ္မႈက်ဴးလြန္သူမ်ားကို ဂ်ပန္တို႔သြားေရာက္ဖမ္းဆီးၿပီး သုတ္သင္လိုက္ေၾကာင္း သိရသည္။
တစ္ႀကိမ္က တံခြန္တိုင္ရြာတြင္ BDA တပ္သားမ်ားႏွင္႔ ဂ်ပန္တပ္သားမ်ား အျပန္အလွန္ပစ္ခတ္ၾကရာမွ ဂ်ပန္တပ္သား (၃) ဦး က်ဆံုးျခင္းအတြက္ ဂ်ပန္တပ္ကအၿငွိဳးထားၿပီး ရြာသူရြာသားမ်ားအားသတ္ရန္ ကမ္းနားရွိ ေဘာ္လံုးကြင္းတြင္ တစ္ညလံုး၊ တစ္ေန႔လံုး စုရုံးေစၿပီး တပ္ျဖင္႔၀ိုင္းထားသည္။ ရြာသူရြာသားမ်ားလည္း အစာငတ္ေရငတ္ဘ၀ျဖင္႔ ေနပူၾကဲၾကဲတြင္ ေနခဲ႔ရသည္။ ထိုသတင္းကို ဖူးေစာဘုၾကားသိ၍ သန္းေခါင္ေက်ာ္ ညတြင္းခ်င္း မိးစြဲကိုကိုင္လ်က္ ကိုင္းေတာၿခံဳႏြယ္မ်ားကို ေျခလ်က္ျဖတ္ကာ ေျမာင္းျမသို႔လိုက္သြားသည္။ ေျမာင္းျမတြင္ ဂ်ပန္ဆရာ၀န္ ေဒါက္တာခင္မူးရာ၏အကူအညီျဖင္႔ ဂ်ပန္ဗိုလ္အား သြားေရာက္ေတာင္းပန္ခဲ႔ျခင္းေအာင္ျမင္သျဖင္႔ အသက္ေပါင္းမ်ားစြာကိုကယ္တင္ႏုိင္ခဲ႔သည္။
ဂ်ပန္တို႔စစ္ရႈံုး၍ ျပန္လည္ဆုတ္ခြာသြားၾကရာ ေနာက္ဆံုးအသုတ္မွ ဂ်ပန္စစ္ဗိုလ္အီႀကီးမား (Egema) သည္ ေျမာင္းျမၿမိဳ႔ရွိ အစိုးရအေဆာက္အအံုမ်ားကို မီးရႈိ႔ၿပီးထြက္ခြာမည္ျပဳရာ ဖူးေစာဘုႏွင္႔ ေရွ႔ေနအမ်ဳိးသမီး ဂါ႔ေအးခင္တို႔၏ ရဲ၀႔ံစြာတင္ျပအေရးဆိုမႈေၾကာင္႔ မီးေလာင္ကၽြမ္းျခင္းမွ ကင္းေ၀းခဲ႔ရသည္။
ကိုယ္က်ဳဳိးစြန္႔သူ
ဂ်ပန္အုပ္ခ်ဳဳပ္ေရးအဖြဲ႔သည္ ဖူးေစာဘုႏွင္႔ ဆရာထိုဥတို႔အား ေအးခ်မ္းသာယာေရးအတြက္ လိုက္လံရွင္းလင္းေဟာေျပာရန္ တာ၀န္ေပးခဲ႔သည္။ ေထာက္ပံ႔ေၾကးတစ္လလွ်င္ (၁၅၀) က်ပ္ေပးသည္။ ထိုေထာက္ပ႔ံေငြသည္ ဖူးေစာဘုတို႔အတြက္ လံုေလာက္ျခင္းမရွိသည္႔အျပင္ အခက္အခဲရွိသူမ်ား ဒုကၡေရာက္သူမ်ားကိုေတြ႔ရွိလွ်င္ စိုက္ထုတ္ကူညီမစရေသးသည္။ အခက္အခဲမ်ားရွိ၍ လာေရာက္အကူအညီေတာင္းခံသူမ်ားအား မၿငီးမတြားကူညီသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ထမင္းကိုပင္ေျဖာင္႔ေျဖာင္႔မစားရဘဲ မတ္တပ္ရပ္စကားေျပာရင္း စားရသည္။ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သည္ဟု စြပ္စြဲခံရသူမ်ား လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ပင္လွ်င္ သက္ဆိုင္ရာေဆြမ်ဳဳိးမ်ားက အကူအညီေတာင္းလွ်င္ သြားေရာက္ေရြးထုတ္ေပးခဲ႔သည္။
အနစ္နာခံသူ
ဆန္မလံုေလာက္သူမ်ား ဆန္ရရွိေရးအတြက္ အကူအညီအျပည္႔အ၀ေပးခဲ႔သည္။ မိမိအိမ္ေထာင္တြင္မႈ ဆန္ကြဲကိုသာ ခ်က္စားေလ႔ရွိသည္။ လာေရာက္ေတာင္းစားသူ လူမ်ဳဳိးျခားမ်ားကိုပင္ ဆန္အေကာင္းမ်ား မစေကၽြးေမြးသည္။
ဘာသာေရးကိုင္းရႈိင္းသူ
ဘာသာေရးကိုင္းရႈိင္းလ်က္ တရားေတာ္၏ဆံုးမသြန္သင္မႈကို အစဥ္လိုက္ေလွ်ာက္သူျဖစ္သည္။ ဓမၼဆရာတစ္ဦးက ဖူးမန္းလြန္းေဘာ္အား ဧ၀ံဂလိတရားကိုေဟာလ်က္ ကယ္တင္ျခင္းအေၾကာင္းကိုေျပာၾကားရာ ဖူးမန္းလြန္းေဘာ္က သင္႔ရဲ႔ေယရႈခရစ္ကယ္တင္ျခင္းကိုက်ဳဳပ္မသိ၊ က်ဳဳပ္သိတာက မန္းေစာဘုကယ္တင္ျခင္းေၾကာင္႔သာလွ်င္ ဗိုလ္မိုးႀကိဳး၏ ရက္စက္စြာသတ္ျဖတ္မႈေဘးမွ လြတ္ခဲ႔ရသည္ဟုေျပာရာ ဆရာက မန္းေစာဘုႏွင္႔ မိမိတို႔ကိုးကြယ္ေသာအရွင္သည္ ထိုကယ္တင္ျခင္းအရွင္ျဖစ္ေၾကာင္း ျပန္ေျပာေသာအခါ မန္းေစာဘုကိုးကြယ္ေသာ ကယ္တင္ရွင္ျဖစ္က မိမိကိုးကြယ္မည္ျဖစ္ေၾကာင္းေျပာၿပီး ယေန႔တိုင္ ယံုၾကည္စြာကိုးကြယ္ေၾကာင္း သိရွိရပါသည္။ ဖူးေစာဘု၏ အက်င္႔စာရိတၱေပၚလြင္ပံုသည္ တရားေဟာရန္ပင္မလိုေၾကာင္း ေပၚလြင္ပါသည္။
အႏၱရာယ္ကိုကင္းေစသူ
မန္းေစာဘု သေဘၤာျဖင္႔ခရီးသြားလွ်င္ သူ႔အား သေဘၤာေရွ႔ခန္းတြင္ ထားရွိစီးေစေလ႔ရွိသည္။ အေၾကာင္းမွာသူ႔အား လူဆိုးဓားျပမ်ားကေတြ႔လွ်င္ တိုက္ခိုက္ျခင္းမျပဳေတာ႔ဟု အယံုအၾကည္ရွိၾကသည္။ အခ်ဳဳိ႔ကလည္း ဘယ္သူေတြဘယ္ေလာက္ဆိုးဆိုး ဖူးေစာဘုႏွင္႔ေတြ႔လွ်င္ အကုန္ေကာင္းကုန္တာဘဲဟု ဆိုစမွတ္မ်ားလည္း ရွိခဲ႔ရသည္။ အခ်ဳဳိ႔ေသာရြာသားမ်ားသည္ စပါးပင္မ်ားကိုၾကြက္ဖ်က္ဆီးသျဖင္႔ ဖူးေစာဘုထံမွ ၾကြက္ႏွင္စာလာေရာက္ရယူၿပီး လယ္ကြင္းထဲ၌ ခ်ိတ္ဆြဲထားရာ ၾကြက္မ်ားေျပးကုန္သည္ဟု ဆိုသူမ်ားလည္းရွိသည္။ အခ်ဳဳိ႔က လာေရာက္ေတာင္းယူျခင္းမျပဳေတာ႔ဘဲ မိတၱဴကူး၍ ႏွင္ေၾကာင္းပင္ၾကားသိရသည္။
သားသမီးတို႔အား လမ္းမွန္သို႔သြန္သင္ေပးသူ
ရန္ကိုရန္ခ်င္း မတံု႔ျပန္ေရးႏွင္႔ အဆိုးကိုေကာင္းသည္အထိ လုပ္မည္ဟူေသာ ခိုင္မာသည္႔ သံႏၷဌာန္ခ်ထားေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ သားသမီးတို႔၏ ဘ၀လမ္းေၾကာင္းမွန္ကန္ေရးအတြက္ အစဥ္သြန္သင္ေပးသူျဖစ္သည္။
ေသရည္ေသရက္ေရွာင္ၾကဥ္သူ
ဖူးေစာဘုသည္ လူတကာႏွင္႔ေျပလည္စြာ ဆက္ဆံတတ္သူျဖစ္သည္။ လူတကာႏွင္႔ဆက္ဆံရာ၌ ေသရည္ေသရက္အေသာက္အစားမ်ားကို ေရွာင္ၾကဥ္သူျဖစ္သည္။ ကြမ္းစားျခင္း၊ ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းမ်ားကို ေရွာင္ၾကဥ္ရာ၌ ေဆးလိပ္အနံ႔ကိုပင္ မခံႏုိင္ေခ်။
တိုင္းျပည္ႏွင္႔လူမ်ဳဳိးအတြက္ေဆာင္ရြက္သူ
ဖူးေစာဘုသည္ ေျမာင္းျမခရုိင္၊ ကရင္အမ်ဳဳိးသားအဖြဲ႔ ေဒါကလု၏ဥကၠဌအျဖစ္ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္မွ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္အထိ ေဆာင္ရြက္ခဲ႔သည္။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္မွ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္အထိ ပါလီမန္အမတ္အျဖစ္လည္း ေဆာင္ရြက္ခဲ႔သည္။ သို႔ေသာ္ ေရာဂါဖိစီးမႈေၾကာင္႔ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္မွစ၍ ပါလီမန္အစည္းအေ၀းသို႔ မတက္ႏုိင္ေတာ႔ေပ။
အထက္တန္းေက်ာင္းတည္ေထာင္ျခင္း
၁၉၄၅ ခုႏွစ္တြင္ ဂ်ပန္စစ္တပ္မ်ားဆုတ္ခြာသြားၿပီးေနာက္ အဂၤလိပ္တပ္မ်ား၀င္ေရာက္လာေသာအခါ အုပ္ခ်ဳဳပ္ေရးအေျခအေနေကာင္းမြန္လာၿပီး ကုန္ပစၥည္းမ်ားလည္း ေပါမ်ားလာသည္။ ဖူးမန္းႏိုက္ႏွင္႔လက္တြဲ၍ ေရတြင္းေရကန္တြင္ စခန္းတစ္ခုထူေထာင္၍ ခရီးသြားမ်ား၏အက်ဳဳိးကိုေဆာင္ရြက္ခဲ႔သည္။ အထက္တန္းေက်ာင္းကိုမႈ မန္းႏုိက္အျပင္ မန္းလင္းေဘာ္တို႔ႏွင္႔လက္တြဲ၍ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ တရား၀င္ဖြင္႔လွစ္ႏုိင္ခဲ႔သည္။ ရပ္ေ၀းရွိ ကေလးမ်ားအတြက္ ေဘာ္ဒါေဆာင္ကိုလည္း ဖြင္႔လွစ္ေပးခဲ႔သည္။
က်န္းမာေရးေဆာင္ရြက္ခ်က္
ေရတြင္းေရကန္တြင္ ေဆးခန္းတစ္ခုဖြင္႔လွစ္ႏုိင္ေရးအတြက္ Dr. Ba Than Chain ႏွင္႔ ညွိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ေပးခဲ႔သည္။ ထိုေဆးခန္းတြင္ Dr. Maung Sein က အထူးဂရုတစိုက္ ကုသေပးခဲ႔သည္။
အသင္းေတာ္ကိုထူေထာင္ခဲ႔သည္
ဖူးေစာဘု ဦေးဆာင္လ်က္ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္တြင္ ေရတြင္းေရကန္ႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္ကို တည္ေထာင္ေပးခဲ႔သည္။ ပထမဦးဆံုးအသင္းအုပ္ဆရာမွာ ဆရာဖိုးမိုင္ျဖစ္သည္။
ကူညီလိုစိတ္ရွိသူ
ဖူးေစာဘုသည္ မိမိထံသို႔လာေရာက္ အကူအညီေတာင္းခံသူတိုင္း ျငင္းပယ္ျခင္းမျပဳဘဲ မိမိထီးေဟာင္းကေလးကိုစြဲကိုင္လ်က္ လိုက္ပါကူညီေလ႔ရွိသူျဖစ္သည္။
ဂုဏ္ျပဳထိုက္သူ
၁၉၄၅ ခုႏွစ္၊ မတ္လ (၀ါ) ဧၿပီလတြင္ ကရင္၊ ဗမာ၊ တရုတ္၊ ကုလား စသည္တို႔ပါ၀င္ေသာ အဖြဲ႔ (၁၄) ဖြဲ႔က ဖူးေစာဘုကို ဂုဏ္ျပဳပြဲတစ္ရပ္ျပဳလုပ္ခဲ႔သည္။ တက္ေရာက္သူကိုယ္စားလွယ္အသီးသီးက ေက်းဇူးတင္ခ်ီးက်ဴးစကားမ်ား ေျပာၾကားၾကသည္။
ေနာက္ဆံုးခရီး
ဖူးေစာဘုသည္ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လတြင္ ရန္ကုန္ေဆးရုံႀကီးတြင္တက္ေရာက္၍ ကုသမႈခံကိုယူသည္။ အသား၀ါေရာဂါ (Jaundic) ကိုကုသရင္း ေဆးရုံတြင္ခြဲစိတ္ကုသမႈ (၃) ႀကိမ္ျပဳလုပ္ၿပီး ၂၁-၉-၅၂ ခုႏွစ္တြင္ ကြယ္လြန္သြားသည္။ ၂၂-၉-၅၂ ေန႔တြင္ ေျမာင္းျမၿမိဳ႔သို႔ ျပန္လည္ယူေဆာင္ ေရာက္ရွိသည္။ ညအခါတြင္ ေနအိမ္၌ျပန္ထားၿပီး ေန႔အခါတြင္ ဧည္႔အိပ္ေဆာင္တြင္ ထားရွိသည္။ လူအမ်ားက သူ႔ေက်းဇူးကိုသိလ်က္ လာေရာက္ႏႈတ္ဆက္ ဂါရ၀ျပဳၾကသည္။ ဖူးေစာဘု၏ ရုပ္ကလပ္ကို ၂၇-၉-၅၂ ရက္ေန႔တြင္ ေရတြင္းေရကန္၌ ခမ္းနားစြာ ေျမျမွဳပ္သၿဂိဳလ္လိုက္သည္။
ဖူးေစာဘုကို အခ်ဳဳိ႔က သူေတာ္စင္ဟူ၍ မွတ္ယူလ်က္ သူ႔ေက်းဇူးကို အစဥ္အျမဲေရတြက္ၿပီး ေက်းဇူးတင္ေနၾကရပါသည္။ (ေစာမူးခူ ႏွင္႔ ေစာဟားေရစီ)
0 comments:
Post a Comment