သညာ

မွတ္သားျခင္းသေဘာကို "သညာ" လို႔ေခၚပါတယ္၊ ဒီသညာဟာ မွတ္သိျခင္း သေဘာလကၡဏာ ရွိပါတယ္၊ အညိဳ၊ အ၀ါ စတဲ့ အဆင္းကို အညိဳပဲ၊ အ၀ါပဲ စသည္ျဖင့္ မွတ္သိတတ္ပါတယ္၊ အခ်ိဳ အခ်ဥ္ စတဲ့ အရသာကို အခ်ိဳပဲ၊ အခ်ဥ္ပဲ စသည္ျဖင့္ မွတ္သိတတ္ပါတယ္၊ အရွည္၊ အတို စတဲ့ သ႑ာန္ကို အရွည္ပဲ၊ အတိုပဲ စသည္ျဖင့္ မွတ္သိတတ္ပါတယ္၊ ကေလးသူငယ္မ်ား မွတ္သားသလို မွတ္သားမိ႐ံု သိျခင္းမ်ိဳးသာ ျဖစ္ပါတယ္၊ ဘယ္ပံုညိဳတယ္၊ ဘာ့ေၾကာင့္ညိဳတယ္ စသည္ျဖင့္ ႏိႈက္ႏိႈက္ခၽြတ္ခၽြတ္ေတာ့ မသိႏိုင္ပါ။

ေရွးက မွတ္သားဖူးတဲ့ အမွတ္အသားနဲ႔ ေနာက္မွာ ထပ္ၿပီး သိျခင္းဟာ သညာရဲ႕ လုပ္ငန္းကိစၥပဲ ျဖစ္ပါတယ္၊ လက္သမားက တံခါးေဘာင္ကို ျပဳလုပ္တဲ့အခါ ဆက္စပ္ရမယ့္ စေရြးေပါက္ႏွင့္ စေ႐ြးတန္ေတြမွာ က+က စသည္ျဖင့္ အကၡရာတူ အမွတ္အသား လုပ္ၿပီး သိမ္းထားတတ္ပါတယ္၊ အခ်ိန္ေရာက္လို႔ တံခါးေခြလိုတဲ့ အခါက်မွ ေရွးအမွတ္အသားအတိုင္း ဒီစေရြးေပါက္မွာ ဒီစေရြးတန္ကို သြင္းရမယ္လိို႔ မွတ္မိပါတယ္၊ ဒီလို စေသာအားျဖင့္ ေရွးအမွတ္အသားအတိုင္း ေနာက္ထပ္သိမႈဟာ သညာရဲ႕ လုပ္ငန္းကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီစကားေတြကို ေပါင္းစပ္ဆင္ျခင္လိုက္တဲ့အခါ သညာက ေနာင္အခါ သိဖို႔လဲ မွတ္သားတတ္ပါတယ္၊ အဲဒီအမွတ္အသားအတိုင္း ထပ္လို႔လဲ သိတတ္ပါတယ္၊ အဲဒီလို ထပ္သိရာမွာလဲ ေနာင္အခါသိဖို႔ မွတ္မိေအာင္ မွတ္ထားလိုက္ျပန္တယ္၊ ဒီအဓိပၸာယ္မ်ားဟာ ထင္ရွားလာပါတယ္၊ ဒီလို အဆက္ဆက္မွတ္သားလို႔ သိမႈေၾကာင့္ အလြဲအမွားကို စြဲၿမဲမွတ္သားမိရင္ ဘုရားရွင္ကေတာင္မွ အဲဒီ အမွတ္ ကင္းေပ်ာက္ေအာင္ မေဖ်ာက္ဖ်က္သာဘဲ ရွိရပါေတာ့တယ္၊ လိုရင္းမွာေတာ့ ေရွ႔သိပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ေနာက္သိပဲျဖစ္ျဖစ္ မွတ္မိ႐ံုသိျခင္းဟာ သညာရဲ႕ သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။

ပညာက အမွန္တစ္ခုတည္းကိုသာ သိပါတယ္၊ သညာကေတာ့ အဲဒီလို မဟုတ္ပါ၊ အမွားကိုလဲ မွတ္တာပဲ၊ အမွန္ကိုလဲ မွတ္တာပဲ၊ တေစၧေၾကာက္တတ္သူက ညအခ်ိန္မွာ မီးေလာင္သစ္ငုတ္တိုကို တေစၧလို႔ မွတ္ထင္တာက အမွားမွတ္ထင္တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္၊ ေျပာလာခဲ့တဲ့အတိုင္း အညိဳကို အညိဳပဲလို႔ မွတ္ထင္တာကေတာ့ အမွန္မွတ္ထင္တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္၊ မွားတဲ့တရားေတြကို တရားမွန္လို႔မွတ္ထင္ၾကရာမွာ ဒိ႒ိသာမက ဒီအမွတ္မွားသညာလဲ ပါ၀င္ေနပါတယ္။

ဒီအမွားကို အမွန္ထင္ေနတဲ့ သညာဟာ အရာက်ယ္လွပါတယ္၊ သံသရာမွာ ၾကာရွည္စြာ က်င္လည္ေနရျခင္းရဲ႕ လက္သည္ဟာ အ၀ိဇၨာႏွင့္တဏွာမွ်သာ မဟုတ္ပါ၊ ဒီသညာရဲ႕ အမွတ္လြဲမႈလဲ တစ္၀က္တစ္ပ်က္ ပါ၀င္ေနပါတယ္။ မစင္ကို လူေတြက စက္ဆုတ္ဖြယ္လို႔ အမွန္အတိုင္း မွတ္သားထားၾကပါတယ္၊ ေခြး၊ ၀က္ေတြက အင္မတန္ေကာင္းတဲ့ အစာအာဟာရလို႔ မွတ္ထင္ၾကပါတယ္၊ အလားတူစြာပဲ ဘုရား၊ ရဟႏၲာ တို႔က ကာမဂုဏ္အာ႐ံုကို အလြန္စက္ဆုတ္ဖြယ္ လို႔ အမွန္အတိုင္း မွတ္ထင္ေတာ္မူၾကပါတယ္၊ လူအမ်ားကေတာ့ အလြန္ေကာင္းတဲ့ အရသာလုိ႔ မွတ္ထင္ေနၾကပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္လဲ မရမေန ရွာေဖြေနၾကတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒီလို သညာရဲ႕ အမွတ္မွားမႈေၾကာင့္ သံသရာမွာ ၾကာရွည္စြာ က်င္လည္ေနၾကရပါတယ္။

လူမ်ားက လွဴခဲ့တန္းခဲ့တာကိုလဲ အမွတ္ရတတ္ပါတယ္၊ သီလေဆာက္တည္ခဲ့တာကိုလဲ အမွတ္ရတတ္ပါတယ္၊ တရားထိုင္ခဲ့တာကိုလဲ အမွတ္ရတတ္ပါတယ္၊ ဒီလို ကုသိုလ္ဆိုင္ရာကို ျပန္လို႔ အမွတ္ရေနရာမွာ သတိသေဘာလဲ ပါ၀င္ပါတယ္၊ ေကာင္းတဲ့ သညာသေဘာလဲ ပါ၀င္ပါတယ္။

အခ်ိဳ႕ကေတာ့ ငယ္စဥ္က ယံုေထာင္၊ ငါးဖမ္း လုပ္ခဲ့တာကိုလဲ အမွတ္ရတတ္ပါတယ္၊ ခ်စ္သူနဲ႔ ခ်ိန္းေတြ႔ခဲ့တာကိုလဲ အမွတ္ရတတ္ပါတယ္၊ ႐ုပ္ရွင္ၾကည့္ခဲ့တာကိုလဲ အမွတ္ရတတ္ပါတယ္၊ ပြဲသြားၾကည့္တာကိုလဲ အမွတ္ရတတ္ပါတယ္၊ ဒီလို အကုသိုလ္ဆိုင္ရာကို ျပန္လည္ အမွတ္ရေနတာမွာေတာ့ သတိမပါ၀င္ႏိုင္ေတာ့ပါ၊ သတိလို အမွတ္အသား ေကာင္းတဲ့ ဒီသညာ သေဘာမွ်သာ ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။
[စာမ်က္ႏွာ ၁၅ မွ ၁၆]

[ဗုဒၶအလိုေတာ္က် ႀကီးပြားခ်မ္းသာေရး ကိုယ္က်င့္မဂၤလာ၊ ေျမာင္းျမပေဇၨာတာ႐ံုႏွင့္ ေမွာ္ဘီ သာသနာ့၀န္ေဆာင္ဆရာေတာ္ အရွင္ကုမာရ] စာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။]

0 comments: